Gorączka krwotoczna Dengue przenoszona przez transfuzję krwi

Denga, najczęstsza wirusowa infekcja wirusowa na świecie, jest przenoszona głównie przez komara Aedes aegypti. Opisujemy dobrze udokumentowany zespół infekcji dengi związanych z transfuzją krwi w Singapurze, kraju, w którym choroba jest endemiczna.
52-letni, bezobjawowy powtórny dawcy krwi dał krew 15 lipca 2007 roku. Badanie wszystkich produktów z krwiopochodnych zostało rozpoczęte po tym, jak poinformował bank krwi, że miał gorączkę dzień po dawce. Przechowywana próbka surowicy była pozytywna dla wirusa dengi typu 2, jak stwierdzono za pomocą testu reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR).
Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka dawcy i biorców. Odbiorca czerwonych krwinek dawcy miał gorączkę i bóle mięśniowe 2 dni po transfuzji. Odbiorca świeżo mrożonego osocza dawcy miał gorączkę i pogarszał się wysięk opłucnowy następnego dnia po transfuzji. Obydwaj biorcy byli dodatni pod względem wirusa dengi typu 2, jak wykryto przy użyciu testu PCR, z serologicznymi dowodami wtórnych infekcji dengi, i otrzymywali opiekę wspomagającą i zostali wypisani w dobrym zdrowiu. Odbiorca płytek krwi od dawcy był bezobjawowy, ale miał serologiczne dowody niedawnej wtórnej infekcji dengi w następstwie. Dane kliniczne i laboratoryjne pacjentów przedstawiono w Tabeli 1.
Sklonowaliśmy produkty amplifikowane za pomocą PCR od dawcy i dwóch biorców, stosując protokół klonowania (Topo TA, Invitrogen). Bezpośrednie sekwencjonowanie wszystkich dostępnych sklonowanych klonowanych segmentów glikoproteiny genu o długości 78 pz, za pomocą zestawu do sekwencjonowania (ABI PRISM 3100, Applied Biosystems), wykazało zgodność z opublikowanymi sekwencjami dla wirusa dengi typu 2 w bazie danych GenBank, które są wysoce chronione w lokalne szczepy krążące; nie byliśmy w stanie przeprowadzić sekwencjonowania całego genomu w celu ostatecznego potwierdzenia. Biorąc pod uwagę czas infekcji – wkrótce po transfuzji i, w przypadku biorcy w osoczu, podczas długotrwałego pobytu w klimatyzowanej, wolnej od komarów jednostce intensywnej terapii – dowody na transmisję związaną z transfuzją są przekonujące.
Zgodnie z naszą wiedzą denga związana z transfuzją jest dość rzadka; pojawił się raport z Hongkongu, gdzie choroba nie jest endemiczna.3 Chociaż jest to przemijające, bezobjawowa wiremia dengi jest potencjalnym ryzykiem dla zaopatrzenia w krew.4 Testy na kwasach nukleinowych znacznie poprawiły bezpieczeństwo krwi; na przykład potencjalne ryzyko transmisji wirusa Zachodniego Nilu w związku z transfuzją w Stanach Zjednoczonych zostało znacznie zmniejszone poprzez stratyfikowany screening molekularny.5 Chociaż badania przesiewowe są kosztowne, zaufanie do zaopatrzenia w krew może przeważyć nad względami efektywności kosztowej.
U naszych pacjentów szybkie rozpoznanie przez system oddzwaniania dawcy doprowadziło do korzystnych wyników klinicznych pomimo zaawansowanego wieku i wielu współistniejących stanów pacjentów. Przypadek ten ilustruje trudności napotkane podczas próby zapewnienia bezpiecznego zaopatrzenia w krew w obliczu pojawiających się zagrożeń flawiwirusowych na całym świecie.
Paul A. Tambyah, MB, BS
Evelyn SC Koay, FRCPath.
Michelle LM Poon, MRCP
Raymond VTP Lin, FRCPA
Benjamin KC Ong, FRCP
National University of Singapore, Singapur 119074, Singapur
edu.sgfor grupy badań nad zakażeniem wywoływanym przez transfuzję dengi

Dr Tambyah zgłasza otrzymywanie opłat za konsultacje od Komitetu Doradczego ds. Grypy Azji i Pacyfiku oraz od MerLion Pharma; opłaty wykładowe od Pfizer, Wyeth i International Business Communications Asia; i udzielić wsparcia firmie Baxter, Interimmune i Adamas. Nie zgłoszono żadnego innego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
5 Referencje1. Gubler DJ. Epidemia denga / denga gorączka krwotoczna jako problem zdrowia publicznego, społeczny i ekonomiczny w XXI wieku. Trends Microbiol 2002; 10: 100-103
Crossref Medline
2. Johnson BW, Russell BJ, Lanciotti RS. Wykrywanie wirusów dengi swoistych dla poszczególnych serotypów w teście PCR z odwrotną transkryptazą w czasie rzeczywistym w czterech fazach. J Clin Microbiol 2005; 43: 4977-4983
Crossref Web of Science Medline