Ból i zapalenie układu moczowo-płciowego: diagnoza i postępowanie

Zaburzenia, które powodują ból i stany zapalne jelit, są powszechne i mogą zmieniać życie ze względu na ich wpływ na jakość życia. W przedmowie tej książki, redaktor Jeannette M. Potts stwierdza: Każdy lekarz, który widzi mężczyznę lub kobietę pod kątem objawów widocznych poniżej pępka, doceniłby ten obszerny tekst. Kiedy odnotowuje się faktyczne rozpowszechnienie niektórych z tych zaburzeń. na przykład 16% mężczyzn może mieć objawy podobne do zapalenia gruczołu krokowego, a podobny odsetek kobiet może mieć skargi na przewlekły ból miednicy – jasne jest, że większość lekarzy zobaczy pacjentów z tego rodzaju dolegliwościami w swojej praktyce. Zarządzanie bólem i dyskomfortem w dolnej części brzucha i miednicy jest często wyzwaniem. Istnieje niewielu lekarzy, którzy naprawdę koncentrują się na tych problemach, a ci, którzy to robią, często nie są zaznajomieni z kompleksową diagnozą różnicową. Ta książka skupia ekspertów z różnych dziedzin (w tym z urologii, ginekologii, chirurgii okrężniczo-odbytniczej, fizykoterapii, psychologii, reumatologii i dermatologii), którzy przeprowadzają pełną ocenę bólu układu moczowo-płciowego.
Rozdziały książki podzielone są na pięć części. Rozdziały w pierwszej części dotyczą bólu układu moczowo-płciowego dotykającego obie płcie. Rozdział przedstawia przyjemny przegląd neurobiologii przewlekłego bólu miednicy. Istnieje również rozdział na temat chorób dermatologicznych, który obejmuje wiele płytek barwnych o różnych zaburzeniach skórnych. Te zdjęcia są bardzo pomocne dla czytelników nieobeznanych z pojawieniem się częstszych typów zmian skórnych, które wpływają na układ moczowo-płciowy.
Rozdziały w następnych dwóch rozdziałach książki dotyczą zaburzeń układu moczowo-płciowego, które dotyczą tylko mężczyzn lub tylko kobiet. W rozdziale dotyczącym chorób dotykających mężczyzn, pięć rozdziałów dotyczy oceny i leczenia zapalenia gruczołu krokowego, co jest komentarzem do braku konsensusu co do przyczyny i optymalnego leczenia nie-bakteryjnego zapalenia gruczołu krokowego. W tej sekcji omówiono również problemy z bólem jąder i zespołem bólu posercktomii. Sekcja dotycząca bólu miednicy u kobiet ma wyjątkową recenzję śródmiąższowego zapalenia pęcherza moczowego napisaną przez Kennetha M. Petersa i Donnę Carrico. Omówiono rozwijającą się nomenklaturę choroby, w tym inne proponowane nazwy, takie jak bolesny zespół pęcherza moczowego i zespół przewlekłego bólu miednicy. W tej sekcji znajdują się również rozdziały dotyczące wulwodynii i zaburzeń cewki moczowej u kobiet.
Trzy rozdziały w czwartej części książki omawiają zarządzanie bólem moczowo-płciowym i dobrze ze sobą współpracują. Pierwszy rozdział omawia fizykoterapię, ważne narzędzie dla każdego lekarza leczącego pacjentów z przewlekłym bólem miednicy. Lekarz, który leczy takie zaburzenia, skorzystałby z relacji z fizjoterapeutą, który został przeszkolony w zakresie zaburzeń miednicy; Fizjoterapia może być ważnym dodatkiem do każdego innego leczenia. Następny w tej sekcji jest doskonały przegląd różnych opcji farmakoterapii bólu miednicy. Ostatni rozdział w tej sekcji, napisany przez Tanyę Edwards, przedstawia komplementarne terapie dla bólu układu moczowo-płciowego, w tym akupunktury, ziołolecznictwa i suplementów diety Edwards przyznaje, że w medycynie komplementarnej i alternatywnej istnieją kluczowe pytania, na które należy odpowiedzieć dzięki dobrze zaprojektowanym badaniom naukowym , ale te terapie są potencjalnie ważnymi opcjami dla pacjentów, którzy nie zawsze optymalnie reagują na tradycyjne terapie. Rozdziały w piątej i ostatniej części książki koncentrują się na jatrogennych przyczynach bólu lub zapalenia, takich jak zapalenie pęcherza, infekcje i reakcje na różne protetyki i cewniki moczowo-płciowe.
Ta książka jest dobrym przeglądem różnych stanów związanych z bólem i stanem zapalnym narządów płciowych. Autorzy z różnych specjalności pozwalają na włączenie odpowiedniej wiedzy specjalistycznej do każdej choroby. Większość autorów książki pochodzi z Cleveland Clinic, co może prowadzić do instytucjonalnych uprzedzeń w odniesieniu do zaleceń terapeutycznych. Jednak wszystkie zalety i wady wszystkich omawianych opcji leczenia są poddawane przeglądowi. Jedną wadą jest znaczny brak dowodów na pierwszy poziom w celu wsparcia wielu omówionych terapii. Nie jest to jednak krytyka książki, ale raczej odzwierciedlenie niedostatku rygorystycznych badań nad leczeniem bólu w obrębie układu moczowo-płciowego.
David A. Ginsberg, MD
Uniwersytet Południowej Kalifornii Keck School of Medicine, Los Angeles, CA 90089

[hasła pokrewne: uzdrowiskowe leczenie szpitalne dorosłych, praca z dzieckiem z zespołem aspergera, poradnia leczenia uzależnień wrocław ]

Powiązane tematy z artykułem: poradnia leczenia uzależnień wrocław praca z dzieckiem z zespołem aspergera uzdrowiskowe leczenie szpitalne dorosłych