Trwała remisja z degeneracją Etanercept we wczesnym reumatoidalnym zapaleniu stawów

Oceniliśmy skutki zmniejszenia i wycofania leczenia u pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów, którzy mieli remisję podczas leczenia etanerceptem z metotreksatem. Metody
Pacjenci z wczesną aktywną chorobą, którzy wcześniej nie otrzymywali metotreksatu lub terapii biologicznej, otrzymywali 50 mg etanerceptu i metotreksatu tygodniowo przez 52 tygodnie (faza otwarta). Następnie losowo przydzieliliśmy pacjentów, którzy otrzymali kwalifikowane odpowiedzi w tygodniach 39 i 52, aby otrzymać 25 mg etanerceptu plus metotreksat (grupa leczenia skojarzonego), sam metotreksat lub placebo przez 39 tygodni (faza podwójnie ślepej próby). Pacjenci, którzy otrzymali odpowiedzi kwalifikacyjne w 39. tygodniu fazy podwójnie ślepej, wycofali się z leczenia w tym samym czasie i zostali poddani 65 tygodniowi (faza leczenia-wycofania). Pierwszorzędowym punktem końcowym był odsetek pacjentów z utrzymującą się remisją w fazie podwójnie ślepej próby.
Z 306 pacjentów zapisanych, 193 poddano randomizacji w fazie podwójnie ślepej; 131 zakwalifikowanych do fazy leczenia-wycofania. Więcej pacjentów w grupie leczenia skojarzonego niż w grupie otrzymującej metotreksat lub grupie placebo spełniało kryterium pierwotnego punktu końcowego (40 z 63 [63%] vs. 26 z 65 [40%] i 15 z 65 [23]. %], P = 0,009 dla terapii skojarzonej vs. sam metotreksat, P <0,001 dla terapii skojarzonej vs placebo). Po 65 tygodniach 28 pacjentów (44%), którzy otrzymali terapię skojarzoną, 19 (29%), którzy otrzymali tylko metotreksat i 15 (23%), którzy otrzymali placebo, było w remisji (p = 0,10 w przypadku leczenia skojarzonego w porównaniu z metotreksatem osobno, P = 0,02 dla terapii skojarzonej vs. placebo, P = 0,55 dla samego metotreksatu w porównaniu do placebo). Nie obserwowano znaczących różnic między grupami w postępie radiologicznym choroby. Poważne działania niepożądane zgłaszano u 3 pacjentów (5%) w grupie leczenia skojarzonego, 2 (3%) w grupie otrzymującej metotreksat i 2 (3%) w grupie placebo.
Wnioski
U pacjentów z wczesnym reumatoidalnym zapaleniem stawów, którzy mieli remisję podczas leczenia pełną dawką etanercept-plus-metotreksat, kontynuowanie leczenia skojarzonego w zmniejszonej dawce spowodowało lepszą kontrolę choroby niż przejście na metotreksat sam lub placebo, ale nie zaobserwowano znaczącej różnicy w badaniu radiograficznym postęp. (Finansowane przez Pfizer; numer ClinicalTrials.gov, NCT00913458.)
Wprowadzenie
Czas trwania aktywności choroby u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów jest ważnym czynnikiem wpływającym na zniszczenie stawów i funkcjonalną niepełnosprawność.1,2 Wspólne uszkodzenie często rozpoczyna się w ciągu kilku tygodni lub miesięcy od pojawienia się objawów i jest wykrywalne na zdjęciach radiologicznych w ciągu 2 lat. wskazuje, że wczesne agresywne leczenie prowadzi do większej poprawy niż terapia zapoczątkowana później w przebiegu choroby.5-8 Remisja kliniczna lub przynajmniej niska aktywność choroby jest krytycznym celem leczenia we wczesnym reumatoidalnym zapaleniu stawów, ponieważ kontrola procesów zapalnych może ograniczyć strukturalne uszkodzenie i upośledzenie funkcjonalne.9
U pacjentów z wczesnym reumatoidalnym zapaleniem stawów obserwowano wysoki odsetek remisji klinicznej, a także znaczącą poprawę wyników radiologicznych i czynnościowych, którzy byli leczeni kombinacją czynnika przeciwnowotworowego czynnika martwicy (TNF) i konwencjonalnego leku przeciwreumatycznego modyfikującego przebieg choroby. metotreksat metylu.10-16 Remisja osiąga się najszybciej wraz z czynnikami biologicznymi, a remisja we wczesnym okresie choroby wiąże się z długotrwałą korzyścią17-19. Jednak w stosunkowo niewielu badaniach sprawdzono, czy remisję uzyskaną przy takiej terapii można uzyskać. utrzymywane po zmniejszeniu dawki lub przerwaniu podawania leku, a pacjenci, którzy mogą być najlepszymi kandydatami do zmniejszenia lub przerwania leczenia, nie zostali zidentyfikowani.10,11,20-25 schematy zmniejszonej dawki, terapia zmniejszająca okresy wolne od leczenia są często pożądane w celu uwzględnienia preferencji pacjentów, długoterminowych problemów związanych z bezpieczeństwem oraz kosztów związanych z terapią biologiczną
[hasła pokrewne: dysfunkcja stawu skroniowo żuchwowego ćwiczenia, usg jamy brzusznej wrocław, mroczki przed oczami ]