Surowica

Obrazy jednak kliniczne w mocznicy znacznie się różnią od doświadczalnego zatrucia wytworami prawidłowej lub nieprawidłowej przemiany materii. Najbardziej zbliżone do mocznicy objawy kliniczne występują po wprowadzeniu do ustroju zwierzęcia wytworów rozpadu schorzałej nerki lub surowicy krwi zwierzęcia ze schorzałą nerką i wykazującego objawy mocznicy. Surowica takiego zwierzęcia,po wstrzyknięciu jej do krwi innemu zwierzęciu wywołuje nie tylko objawy zatrucia podobne do objawów występujących w mocznicy, lecz również objawy podniesienia ciśnienia krwi. Dało to powód do twierdzenia, że w schorzeniach nerek w związku z rozpadem ich elementów tkankowych wytwarza się swoiste ciało trujące. W powstawaniu zatrucia brano również pod uwagę możliwość zatrucia mocznikiem, amoniakiem, związkami aromatycznymi, np. związkami fenolowymi, które powstają w jelitach i w warunkach prawidłowych łatwo wydalają się przez nerki, a dalej kreatyniną i solami potasowymi. Okazało się jednak, że ciała te, choć w stężeniu większym trujące, nie są jednak przyczyną występowania objawów zatrucia spostrzeganych w mocznicy. Wynika stąd, że czynnik toksyczny, który warunkuje powstawanie mocznicy, jest złożony. Końcowym okresem mocznicy jest śpiączka mocznicowa coma uraemicum, w której ustrój ginie. Mocznica jest nie tylko wyrazem zatrucia bliżej nieokreślonym swoistym czynnikiem trującym, lecz również wyrazem zatrucia z powodu rozwijającej się kwasicy ccidosis, nerki bowiem biorą czynny udział w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej. [hasła pokrewne: psycholog dziecięcy, Kabiny Sanitarne, psychoterapia warszawa ]