Klonidyna u pacjentów poddawanych niekardiochirurgii

Oznaczona aktywacja współczulnego układu nerwowego pojawia się podczas i po operacji pozasercowej. Niska dawka klonidyny, która tępi centralny odpływ współczulny, może zapobiegać okołooperacyjnemu zawałowi mięśnia sercowego i śmierci bez wywoływania niestabilności hemodynamicznej. Metody
Przeprowadziliśmy ślepe, randomizowane badanie z układem czynnikowym 2 na 2, aby umożliwić oddzielną ocenę niskiej dawki klonidyny w porównaniu z placebo i małej dawki aspiryny w porównaniu z placebo u pacjentów z chorobą miażdżycową lub zagrożoną nią, którzy przechodzili operację bezkardiologiczną . Łącznie zapisano 10 010 pacjentów w 135 ośrodkach w 23 krajach. Aby porównać klonidynę z placebo, pacjenci zostali losowo przydzieleni do otrzymywania klonidyny (0,2 mg na dzień) lub placebo tuż przed operacją, a badany lek był kontynuowany do 72 godzin po operacji. Pierwszorzędowym rezultatem był zgon z powodu zgonu lub niezakończony zgonem zawał mięśnia sercowego po 30 dniach.
Klonidyna w porównaniu z placebo nie zmniejszyła liczby zdarzeń pierwotnych (odpowiednio 367 i 339, współczynnik ryzyka z klonidyną, 1,08, 95% przedział ufności [CI], 0,93 do 1,26, P = 0,29). Zawał mięśnia sercowego wystąpił u 329 pacjentów (6,6%) przypisanych do klonidyny iu 295 pacjentów (5,9%) przypisanych do grupy placebo (współczynnik ryzyka, 1,11, 95% CI, 0,95 do 1,30, P = 0,18). Znacząco więcej pacjentów w grupie klonidynowej niż w grupie placebo miało istotne klinicznie niedociśnienie (2385 pacjentów [47,6%] vs. 1854 pacjentów [37,1%], współczynnik ryzyka 1,32, 95% CI, 1,24 do 1,40, P <0,001). Klonidyna w porównaniu z placebo wiązała się ze zwiększoną częstością nieinwazyjnego zatrzymania krążenia (0,3% [16 pacjentów] vs. 0,1% [5 pacjentów], współczynnik hazardu 3,20, 95% CI, 1,17 do 8,73, P = 0,02) .
Wnioski
Podawanie niskiej dawki klonidyny pacjentom poddawanym zabiegom pozasercowym nie zmniejszyło częstości złożonego wyniku śmierci lub zawału mięśnia sercowego bez uszkodzenia; zwiększyło to jednak ryzyko wystąpienia klinicznie istotnego niedociśnienia i nieinwazyjnego zatrzymania krążenia. (Finansowane przez Canadian Institutes of Health Research i inne; POISE-2 ClinicalTrials.gov number, NCT01082874.)
Wprowadzenie
Zawał mięśnia sercowego jest najczęstszym poważnym powikłaniem naczyniowym związanym z zabiegiem chirurgicznym i wiąże się ze znaczną śmiertelnością.1 Podczas i po operacji pozasercowej istnieje wyraźna aktywacja współczulnego układu nerwowego, która może prowadzić do niedopasowania między podażą a zapotrzebowaniem na tlen mięśnia sercowego. a następnie zawał mięśnia sercowego.2-4
Wcześniej informowaliśmy, że okrężne podawanie beta-blokera o dużej dawce, o przedłużonym działaniu (zainicjowane na 2 do 4 godzin przed operacją i kontynuowane po zabiegu), zmniejsza ryzyko zawału mięśnia sercowego, ale zwiększa ryzyko zgonu, udaru i klinicznie istotnego niedociśnienia .5 Klonidyna, agonista ?2-adrenergiczny, centralny odpływ współczulny i ma działanie przeciwbólowe, przeciwlękowe, zapobiegające zanikowi naczyń i działanie przeciwzapalne, z których wszystkie mogą zapobiegać okołooperacyjnemu zawałowi mięśnia sercowego.6-9 Wyniki małych, randomizowanych badań sugerują, że okołooperacyjne podawanie małej dawki klonidyny zmniejsza ryzyko niedokrwienia mięśnia sercowego bez wywoływania niestabilności hemodynamicznej i może zapobiegać zawałowi mięśnia sercowego i śmierci.6,10,11
Aby dodatkowo ocenić wpływ okołooperacyjnej klonidyny, przeprowadziliśmy próbę okołooperacyjną niedokrwiennej oceny 2 (POISE-2)