Intensywność dawki i dawki chemioterapii adiuwantowej w stadium II, raka piersi dodatniego pod względem węzłów chłonnych (Node-Positive Breast Carcinoma)

Randomizowane badania kliniczne wykazały, że chemioterapia adjuwantowa zwiększa przeżycie pacjentów z rakiem piersi1-3. W wyniku tych badań duża liczba kobiet z rakiem piersi otrzymuje obecnie chemioterapię adjuwantową. Jednak nie jest jasne, czy dawka i intensywność (dawka na jednostkę czasu) leczenia mają wpływ na wynik. Te zmienne są ważne, ponieważ eskalacja dawki i intensywność chemioterapii zwiększa jej toksyczność i koszty. Środki chemioterapeutyczne mogą mieć ostre krzywe dawka-odpowiedź w badaniach guzów zwierzęcych i modeli nowotworów in vitro u ludzi, ale nie ma wyraźnych dowodów na to, że zmiany w dawce chemioterapii adiuwantowej poprawiają przeżywalność u kobiet z rakiem piersi4. Bonadonna i Valagussa zbadali to pytanie w retrospektywnej analizie dwóch z ich badań klinicznych z cyklofosfamidem, metotreksatem i fluorouracylem5. Stwierdzili oni, że przeżycie wolne od choroby było dłuższe u pacjentów, którzy otrzymali wyższy procent zamierzonej dawki chemioterapii niż u tych, którzy otrzymali niższy odsetek. Ten wynik mógł być spowodowany efektem dawka-odpowiedź lub pacjenci, którzy byli w stanie tolerować wyższe dawki chemioterapii, mogli być bardziej narażeni na dłużej. Jest również możliwe, że kobiety, które przeżyły dłużej, miały mniejszy ciężar nowotworu lub lepszą odpowiedź gospodarza na nowotwór niż te, które przeżyły krócej.
Inne retrospektywne analizy wspierały lub zakwestionowały korzyści stosowania chemioterapii adiuwantowej w dużych dawkach w porównaniu z leczeniem niskimi dawkami6. Małe randomizowane badanie Abeloff et al. porównywali cyklofosfamid, metotreksat i fluorouracyl w dawkach stosowanych przez Bonadonnę i Valagussę z tymi samymi lekami podawanymi w dawkach zmniejszonych o ponad 50 procent7. Nie było istotnej różnicy w częstości nawrotu między obiema grupami leczenia. Retrospektywna analiza randomizowanych badań przeprowadzonych przez Grupę B z rakiem i białaczką (CALGB 8082) i grupę badawczą raka piersi Ludwig (badanie I) ujawniła znaczące różnice w intensywności dawek dostarczonej chemioterapii, ale nie było różnic w braku choroby lub całkowite przeżycie8,9.
Tabela 1. Tabela 1. Schematy leków stosowane jako chemioterapia adiuwantowa w trzech grupach pacjentów z rakiem piersi w stadium II. W pracy przedstawiono wyniki prospektywnego, randomizowanego badania dotyczącego adiuwantu cyklofosfamidu, doksorubicyny i fluorouracylu w trzech grupach pacjentów. Prowadzone przez CALGB (patrz dodatek) badanie miało na celu sprawdzenie hipotezy, że zwiększenie dawki i intensywności dawki doprowadziłoby do poprawy stanu wolnego od choroby i całkowitego przeżycia. Grupa otrzymywała chemioterapię w dawce dwukrotnie większej od dawki i schematu dawkowania stosowanego w grupie 3. Grupa 2 otrzymywała tę samą dawkę całkowitą, co dawka stosowana w grupie 1, ale w okresie dłuższym o 50 procent, co skutkowało mniejszą intensywnością dawki (tabela 1). . Wyniki wstępne tego badania przedstawiamy na medianie 3,4 lat obserwacji.
Wybór pacjenta
CALGB 8541, który rozpoczął się w styczniu 1985 roku, był dla kobiet z histologicznie potwierdzonym jednostronnym II stadium gruczolakorakiem piersi (T1 lub T2N1M0) 10. Aby się zakwalifikować, pacjenci musieli mieć co najmniej 16 lat i nie być w ciąży, z wynikiem wydajności 0 lub (bez objawów lub minimalnych objawów), bez wcześniejszego lub współistniejącego raka i bez poważnej choroby medycznej lub psychiatrycznej, która mogłaby zapobiec świadoma zgoda lub intensywne leczenie
[hasła pokrewne: elektrostymulacja wskazania, alteplaza, laryngolog ostrołęka ]