Darapladib w zapobieganiu niedokrwiennym zdarzeniom w stabilnej chorobie niedokrwiennej serca

Podwyższona aktywność fosfolipazy A2 związana z lipoproteinami sprzyja rozwojowi wrażliwych blaszek miażdżycowych, a podwyższony poziom tego enzymu w osoczu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia incydentów wieńcowych. Darapladib jest selektywnym doustnym inhibitorem fosfolipazy A2 związanej z lipoproteinami. Metody
W badaniu z podwójnie ślepą próbą losowo przydzielono 15 828 pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową, aby przyjmować zarówno dawapladib podawany raz dziennie (w dawce 160 mg), jak i placebo. Pierwszorzędowym punktem końcowym był zgon z powodu śmierci sercowo-naczyniowej, zawału mięśnia sercowego lub udaru. Wtórne punkty końcowe obejmowały komponenty pierwotnego punktu końcowego, jak również główne zdarzenia wieńcowe (zgon z powodu choroby niedokrwiennej serca, zawał mięśnia sercowego lub pilną rewaskularyzację wieńcową w przypadku niedokrwienia mięśnia sercowego) i całkowite zdarzenia wieńcowe (zgon z powodu choroby niedokrwiennej serca, zawał mięśnia sercowego, hospitalizacja w przypadku niestabilnej dławicy piersiowej lub każdej rewaskularyzacji wieńcowej).
Podczas medianowego okresu obserwacji wynoszącego 3,7 roku, pierwszorzędowy punkt końcowy wystąpił u 769 z 7924 pacjentów (9,7%) w grupie darapladibu i 819 z 7904 pacjentów (10,4%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka w grupie darapladibu, 0,94; przedział ufności 95% [CI], 0,85 do 1,03; P = 0,20). Nie było również istotnych różnic między grupami w częstości poszczególnych składników pierwotnego punktu końcowego lub w śmiertelności całkowitej. Darapladib, w porównaniu z placebo, zmniejszył częstość poważnych incydentów wieńcowych (9,3% w porównaniu z 10,3%, współczynnik ryzyka, 0,90, 95% CI, 0,82 do 1,00, P = 0,045) oraz całkowite zdarzenia wieńcowe (14,6% w porównaniu z 16,1%). współczynnik ryzyka, 0,91, 95% CI, 0,84 do 0,98, P = 0,02).
Wnioski
U pacjentów ze stabilną chorobą niedokrwienną serca, darapladib nie zmniejszył znacząco ryzyka pierwotnego złożonego punktu końcowego zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, zawału mięśnia sercowego lub udaru. (Finansowane przez GlaxoSmithKline; STABILITY ClinicalTrials.gov number, NCT00799903.)
Wprowadzenie
Zmiany miażdżycowe u ludzi – w szczególności wrażliwe1 i pęknięte blaszki – charakteryzują się aktywnością zapalenia i wysoką ekspresją fosfolipazy związanej z lipoproteinami A2.2.3 W blaszkach miażdżycowych, fosfolipaza A2 związana z lipoproteinami zwiększa wytwarzanie mediatorów prozapalnych i proapoptotycznych. 4-8 W metaanalizie pojedynczych zapisów od 79 036 uczestników w 32 badaniach prospektywnych wykazano ciągły związek pomiędzy aktywnością fosfolipazy A2 związaną z lipoproteinami a ryzykiem choroby wieńcowej z względnym wzrostem ryzyka o 1,10 (95% przedział ufności [CI], od 1,05 do 1,16) dla każdego zwiększenia aktywności fosfolipazy A2 związanej z lipoproteinami, po korekcie o konwencjonalne czynniki ryzyka.9
Darapladib jest silnym i odwracalnym doustnym inhibitorem fosfolipazy związanej z lipoproteinami A2.10 W modelu miażdżycowym świni, darapladib zmniejszał poziom fosfolipazy A2 związanej z lipoproteinami w płytce, zmniejszał martwiczo-rdzeniowy obszar i hamował rozwój zmian w tętnicach wieńcowych. .11 Wykazano także, że darapladib zmniejsza aktywność fosfolipazy A2 związaną z lipoproteinami w blaszkach blaszki ludzkiej12. W badaniu Zintegrowanego Biomarkera i Obrazowania 2 (IBIS-2) z udziałem pacjentów z chorobą niedokrwienną serca darapladib w porównaniu z placebo zatrzymał progresja w objętości nekrotycznego rdzenia płytek tętnic wieńcowych (drugorzędowy punkt końcowy), jak określono przez ultrasonograficzną wirtualną analizę histologiczną wewnątrznaczyniową podczas 12-miesięcznego okresu.13 Te wyniki sugerują, że darapladib może zmniejszać ryzyko zdarzeń związanych z wieńcową choroby serca poprzez zmianę składu blaszek miażdżycowych na stan mniej wrażliwy.1 W Stabilizatio W badaniu Atherosclerotic Plaque Injection of Darapladib Therapy (STABILITY) ocenialiśmy skuteczność kliniczną i bezpieczeństwo darapladibu u pacjentów z przewlekłą chorobą wieńcową.
Projekt badania i nadzór
Projekt badania został opisany wcześniej. 14 Badanie zostało sponsorowane przez GlaxoSmithKline
[przypisy: przednerkowa niewydolność nerek, szczecin medicus cennik, gabinet psychoterapii katowice ]

Powiązane tematy z artykułem: gabinet psychoterapii katowice przednerkowa niewydolność nerek szczecin medicus cennik